Kolumni: Hyvää mainetta lisää

Yksityinen vuokranantaja on ikävä ja ahne riistäjä, joka sanelee säännöt. Vai sittenkin ystävällinen ja avulias sekä neuvotteleva yhteistyökumppani? Omilla toimillamme voimme vaikuttaa siihen, kumpaan ryhmään meidät lasketaan.

Näin kirjoittaa Ilkka Lehdonmäki kolumnissaan Suomen Kiinteistölehden tammikuun numerossa.

 

Yksityisten vuokranantajien maine on mielestäni vuosien saatossa parantunut. Kun viitisentoista vuotta sitten aloittelin tätä hommaa, ei ihan kaikissa piireissä ollut hyväksi sanoa mitä tekee. Nykyään yksityisten vuokranantajien maine on ihan tutkimustenkin valossa monin osin kiitettävä. Viime vuoden maalis-huhtikuussa Taloustutkimus kartoitti pääkaupunkiseudun vuokranantajien mainetta. Yli tuhannesta vastaajasta 40 prosenttia antoi yksityisille vuokranantajille kiitettävän arvosanan.

Taloustutkimuksen tulos on hyvä mutta parantamisen varaa toki on. Jospa me yksityiset vuokranantajat ottaisimme tavoitteeksi sen, että seuraavassa tutkimuksessa kiitettäviä arvosanoja ropisisi ainakin kahdelta vastaajalta kolmesta.

Mielestäni suurin syy kiitettäviin arvosanoihin piilee sanassa yksityinen. Yksityinen vuokranantaja on vuokralaisen mielestä varmasti inhimillisempi kuin institutionaalinen ja byrokraattinen toimija. Yksityisellä vuokranantajalla ei ole palveluaikoja eikä jonotusnumeroita. Yksityisen vuokranantajan kanssa on myös helpompaa neuvotella vuokrasuhteen yksityiskohdista.

Kolikon kääntöpuoli on kuitenkin se, ettei yksityisellä puolella välttämättä ole samanlaista osaamista kuin isoilla toimijoilla. Suurimmalla osalla yksityisistä on halua toimia oikein, mutta tietoa puuttuu. Jos Laki asuinhuoneistojen vuokrauksesta ei lukukokemuksena nappaa, niin ainakin Hyvä vuokratapa – kirjanen on syytä opiskella. Ainahan voi myös osallistua erilaisiin koulutuksiin, niiden kustannukset kun voi pääsääntöisesti vähentää vuokratulon verotuksesta.

Miten muuten kuin osaamista lisäämällä voisimme nostaa meidän arvostustamme? Hyvä keino on muistaa vanha sananlasku: niin metsä vastaa kun sinne huutaa. Ystävällinen, asiallinen ja ihmistä arvostava tapa hoitaa asioita pääsääntöisesti tuottaa myös vastapuolelta hyvää käytöstä. Sovitteleva ote ongelmatilanteissa tuo yleensä mukanaan onnistuneen lopputuloksen eikä kukaan tunne itseään loukatuksi. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö järjellisistä vaatimuksista pidä pitää kiinni. Niihin on vain päästävä neuvottelemalla.

Myös maltilliset ja vuokralaisen kanssa yhdessä neuvotellut vuokrankorotukset lisäävät vuokranantajan mainetta. Sopimuksen mukaisen prosenttikorotuksen sijaan on syytä perustella oma korotusehdotus ja kuunnella mikä on vuokralaisen ajatus. Isot toimijat puolestaan korottavat vuokria sopimuksen mukaisilla prosenteilla useinkaan neuvottelematta vuokralaisten kanssa. Yksityiset vuokranantajat toimivat ennemminkin markkinoiden ehdoilla. Nyt kun taloudellinen tilanne on ollut jo pitkään raskas, monet yksityiset ovat pidättäytyneet vuokrankorotuksista. Hiukan yli puolet yksityisistä vuokranantajista ei korota vuokraa säännöllisesti vuosittain. Tässä on merkittävä ero institutionaalisiin toimijoihin nähden.

Itselleni uutena palikkana palvelupaketissa on suosituskirje. Hyöty on vinkin antajan mukaan molemminpuolinen. Vuokralainen saa hyvin hoidetun vuokrasuhteen päättyessä suosituskirjeen, jota voi hyödyntää seuraavaa asuntoa vuokratessa. Vuokranantaja taas puolestaan hyötyy koska on todennäköistä, että vuokralainen kohtelee asuntoa hyvin ja maksaa vuokransa säännöllisesti. Ja helpottaahan suosituskirje myös uutta vuokranantajaa, ainakin minä asetan etusijalle asunnon hakijan, jolla on suosituksia.

Asuntojen kunto, sijainti ja varustelutaso ovat myös keino saada lisää arvostusta. Yksityisten vuokranantajien asunnot saattavat sijaita varsin viehättävissä taloissa hyvillä alueilla. Asunnon kunto ja varustelu ovat Taloustutkimuksen mukaan paremmat kuin suurilla toimijoilla. Ainakin itse olen pyrkinyt pitämään asunnot hyvässä kunnossa ja varustelemaan ne riittävän laadukkaasti. Hyvään asuntoon kun yleensä saa myös hyvän vuokralaisen.

Hyvä maine ja kiitettävät arvosanat tutkimuksissa nostavat yksityisten vuokranantajien asemaa niin vuokralaisten kuin suuren yleisönkin silmissä. Koko ajan pitää kuitenkin muistaa, että asuntojen vuokraaminen on meille yksityisille vuokranantajille myös taloudellista toimintaa ja siitä pitää saada viivan alle tulosta. Kuten entinen lähikauppiaanikin totesi: hyvän maineen lisäksi ostosten tekoon tarvitaan myös rahaa.

Suomen Kiinteistölehden kolumnisti Ilkka Lehdonmäki luotaa asioita vuokranantajan näkökulmasta. Hän on tamperelainen toimittaja ja harjoittanut asuntosijoittamista yli 15 vuotta. Ilkka Lehdonmäki on Suomen Vuokranantajat ry:n hallituksen jäsen.

 

 

0 kommenttia

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti